چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wed 15 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۲۲:۱۴

ازبکستان خواستار پیوستن به کریدور بین المللی جنوب - شمال شد

باشگاه خبری فراساحل: نخست وزیر ازبکستان اعلام کرد که کشورش مصرانه خواهان پیوستن به کریدور جنوب به شمال برای پیوستن هند از طریق خلیج فارس به ایران و روسیه و اروپا است تا از مواهب این طرح عظیم اقتصادی و سیاسی بین المللی بهره‌مند شود‌‌. به گزارش باشگاه خبری فراساحل وبه نقل از خبرگزاری رسمی ازبکستان (اوزا)، سوخروب خولمرادف، معاون نخست وزیر این کشور امروز هنگام افتتاح یازدهمین نشست کمیسیون بین دولتی ازبکستان-هند گفت که کشورش تلاش می‌کند نقش مهمی در ایجاد این طرح راهبردی حمل و نقل و ترانزیت بین المللی در منطقه استحفاظی خود ایفا کند تا از قافله بهره برداران از این طرح سودمند اقتصادی عقب نماند. وی با اشاره به اهمیت اتصال جنوب شرق آسیا به خلیج فارس و سپس به دریای خزر از طریق ایران به اروپای شمالی و اسکاندیناوی، اجرای این طرح را به ویژه از طریق احداث راه آهن سراسری از چابهار ایران به آذربایجان و روسیه را به جابجایی بیش از 20 میلیون تن محصولات تجاری برای اقتصاد جهانی و کشورش بسیار حیاتی خواند و گفت: تاشکند در عین حال از پیوستن هند به طرح عشق آباد (اتحادیه ترانزیتی ازبکستان، ترکمنستان، ایران و عمان) نیز حمایت می‌کند تا از این طریق هند نیز بتواند نقشی موثر در تکمیل این طرح ایفا کند.

به گزارش باشگاه خبری فراساحل، هند به عنوان یک بازیگر فرا منطقه ای از جمله کشورهایی است که به علت وجود انرژی و بازار پررونق تجاری آسیای مرکزی به آن چشم دوخته است و به شدت تلاش می‌کند راه خود را برای نفوذ در این منطقه از جهان به طور خاص از طریق راه اندازی گذرگاه راه دریایی و راه آهن سراسری با عنوان 'کریدور بین المللی حمل و نقل شمال-جنوب' باز کند. ازبکستان نیز از جمله کشورهای آسیای مرکزی است که به سبب محصور بودن در خشکی تلاش می‌کند با وصل کردن راه آهن سراسری خود به این کریدور از مواهب اقتصادی آن به شرح فوق بهره‌مند شود، چرا که بخوبی می‌داند اجرای این طرح می‌تواند موجب کاستن از 30 تا 40 درصد هزینه‌‌های حمل و نقل برای کل کشورهای منطقه باشد. البته هند با اجرای این طرح 7 هزار کیلومتری از دهلی نو تا تهران و باکو و بعد به مسکو تلاش می‌کند طرح چین برای تکمیل 'یک کمربند، یک جاده' را قطع کند، اما برای تکمیل طرح جاده ای و راه آهنی خود ناچار است برای پر کردن فاصله‌‌های طول این مسیر با چین هم تعامل داشته باشد.

دولت هند انتظار دارد با تکمیل بندر راهبردی چابهار و استفاده از درگاه ایران بتواند مواد پتروشیمی، محصولات کشاورزی را به مصرف کنندگان آن در آسیای مرکزی و اروپا برساند و در عین حال نفت، گاز و مواد معدنی را از کشورهای محصور به خشکی آسیای مرکزی به کشورش برساند. در واقع هند که آسیای مرکزی را بخشی از 'قلمرو گسترده' خود می‌داند، می‌کوشد از بحران‌‌های منطقه ای مربوط به گسترش قدرت فزاینده چین در این منطقه بهترین بهره را ببرد، چون به خوبی می‌داند تکمیل زیرساخت‌‌های طرح یک کمربند یک جاده می‌رود برخی از کشورهای این منطقه را بسیار به چین مدیون کند از جمله کشورهایی چون تاجیکستان و قرقیزستان که از کمترین منابع زیر زمینی نیز برخوردار هستند. از طرف دیگر هند نیز بی تردید برنامه‌‌های خود را خواهد داشت و با در نظر گرفتن این نقطه ضعف چینی‌‌ها در نزد کشورهای منطقه، با استفاده از طرح کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب ارتباطات سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی خود با کشورهای آسیای مرکزی از جمله ازبکستان را بیشتر توسعه خواهد بخشید.



  کد خبر : 5810
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :